Urban Transformation Centre (UTC)
UTC adalah singkatan kepada Urban Transformation Centre atau Pusat Transformasi Bandar. Ia adalah salah satu usaha dan inisiatif Kerajaan bagi menyediakan pelbagai perkhidmatan utama Kerajaan dan sektor swasta kepada komuniti Bandar di dalam satu pusat sehenti atau di dalam satu bangunan. Ia merupakan sebahagian daripada strategi Lautan Biru yang diperkenalkan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan melalui kerjasama strategik antara agensi Kerajaan dan sektor swasta. Secara umumnya, komuniti Bandar boleh membuat pelbagai urusan dengan jabatan Kerajaan dan swasta dalam satu bangunan dengan menjimatkan masa tanpa perlu pergi ke bangunan-bangunan Kerajaan yang lain. UTC turut menyediakan pusat pembangunan dan aktiviti belia, ruang perniagaan produk tempatan dan pusat kegiatan NGOs.
Sebanyak 22 UTC telah diwujudkan di seluruh Malaysia seperti di LAMPIRAN A. Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia adalah antara Agensi Kerajaan yang terlibat dengan perkhidmatan kaunter untuk menguruskan Urus Niaga JPJ. Antara perkhidmatan kaunter yang ditawarkan di UTC adalah seperti di LAMPIRAN B. Waktu pengoperasian UTC berdasarkan waktu yang ditetapkan oleh pihak Kementerian Kewangan Malaysia (MoF) menjangkau waktu pejabat dan dibuka 24/7 kecuali atas arahan tertentu. Perkhidmatan kaunter JPJ di UTC dapat membantu memudahkan orang awam untuk menyelesaikan urusan dokumentasi berkaitan Urus Niaga JPJ di luar premis JPJ.
LAMPIRAN B - SENARAI URUS NIAGA DI PUSAT TRANSFORMASI BANDAR (UTC)
KIOS
Kios JPJ merupakan mesin yang dapat membantu memudahkan pelanggan melakukan transaksi urus niaga perkhidmatan JPJ secara kendiri. Sehingga tahun 2025, JPJ telah menyediakan sebanyak 213 unit kios di semua negeri secara berfasa. Kios JPJ mempunya 4 jenis reka bentuk mengikut fasa.
Kios JPJ Fasa 1 - 51 Unit
Kios JPJ Fasa 1 mempunyai 51 unit dan telah dipasang di premis JPJ Semenanjung Malaysia mulai tahun 2013 yang melibatkan urus niaga.
Kios JPJ Fasa 2 - 50 Unit
Sejajar dengan pendigitalan JPJ, Jabatan ini telah menambah bilangan kios bagi Kios JPJ Fasa 2 sebanyak 50 unit dengan penambahan urus niaga perkhidmatan JPJ pada tahun 2022.
Kios JPJ Fasa 3 - 100 Unit
Pada tahun 2023, pemasangan kios telah diperluaskan sebanyak 100 unit sehingga ke Negeri Sabah dan Negeri Sarawak.
Kios JPJ Fasa 4
Bermula tahun 2024, kios e-Renewal telah diperkenalkan bagi melakukan transaksi secara atas talian sahaja dan tidak mempunyai cetakan fizikal.
Klik muat turun bagi maklumat lengkap.
Klik untuk muat turun jenis dan perkhidmatan urus niaga Kios JPJ
Kios ini boleh digunakan oleh individu/wakil syarikat Warganegara Malaysia dan bukan Warganegara Malaysia.
Walau bagaimanapun Pembaharuan Lesen Memandu adalah dihadkan kepada Warganegara Malaysia sahaja.
Klik muat turun bagi maklumat tersebut
Boleh, wakil dibenarkan untuk memperbaharui Lesen Kenderaan Motor (LKM) Lesen Memandu Malaysia (LMM).
Hanya pembaharuan LKM berikut boleh dilakukan di Kios ini :
- Motokar Persendirian/Syarikat
- Motorsikal Persendirian/Syarikat
Boleh
Tidak Boleh.
Rujuk ke kaunter JPJ Cawangan atau JPJ Negeri
Tidak Boleh.
Tidak boleh. Pembayaran saman yang disenarai hitam tidak boleh dilakukan di kios ini.
Bagi setiap transaksi, pembayaran hanya dibenarkan untuk 5 saman sahaja. Pelanggan diberi pilihan untuk memilih 5 saman untuk pembayaran.
Ya. Wakil boleh membayar saman untuk pihak ketiga dengan menggunakan nombor saman.
Selain pembayaran pembaharuan insurans, pelanggan boleh membuat pembayaran menggunakan kad kredit atau kad debit. Bagi pembayaran pembaharuan insuran, pelanggan boleh membuat bayaran secara online menggunakan FPX, kad kredit atau kad debit.
Alamat email adalah diperlukan kerana resit rasmi JPJ akan dihantar ke alamat email. Bagi yang tidak mempunyai alamat email, resit rasmi JPJ boleh didapati dengan mengimbas kod QR yang tertera di slip transaksi thermal yang dikeluarkan oleh kios ini setelah selesai pembayaran.
Bukan. Itu adalah slip transaksi thermal bagi bayaran yang telah dilakukan di Kios. Resit rasmi JPJ boleh dicetak dengan mengimbas kod QR yang tertera dislip transaksi thermal atau melalui email.
Resit rasmi yang pertama diimbas/cetak adalah resit rasmi ASAL. Resit yang diimbas/cetak seterusnya adalah resit rasmi SALINAN.
Resit void dan mesej “Transaksi tidak berjaya” akan dipaparkan dalam slip transaksi thermal yang dikeluarkan oleh Kios.
Bayaran yang telah ditolak dari akaun bank pelanggan akan dikembalikan selewatnya dalam masa 7 hari.