Skip to content
  1. Home
  2. /
  3. Vehicle Licensing Division

BAHAGIAN PELESENAN KENDERAAN

  • Pengarah

OTHMAN BIN MOHAMED NAZARI

TUAN OTHMAN BIN MOHAMED NAZARI

  • Fungsi
  1. Menyelaras, mengkaji dan menambahbaik dasar dan prosedur berkaitan pendaftaran kenderaan dan pindaan Akta dan Kaedah-kaedah yang berkaitan.
  2. Memproses permohonan pendaftaran baharu.
  3. Menyemak dan memproses permohonan pertukaran nombor pendaftaran (interchange).
  4. Memproses pewujudan baharu kod agensi.
  5. Memproses permohonan dan mengemaskini rekod pembatalan pendaftaran kenderaan/ nombor pendaftaran kenderaan.
  6. Memproses permohonan penggunaan semula nombor pendaftaran kenderaan yang hilang/ curi.
  7. Menyelenggara data pendaftaran dan penghantaran data secara atas talian (link-up) oleh Agensi dan Rakan Niaga.
  8. Menyelaras, mengkaji dan menambahbaik dasar dan prosedur termasuk pindaan Akta dan Kaedah-kaedah berkaitan nombor pendaftaran dan JPJ eBID.
  9. Memproses permohonan pembelian nombor pendaftaran melalui sistem JPJ eBid, portal JPJ dan kaunter/ emel.
  10. Menyelaras permohonan perolehan dan kadar fi dan/ atau perolehan nombor pendaftaran dan JPJ eBid.
  11. Menyediakan pelaporan dan statistik hasil urus niaga nombor pendaftaran dan pengurusan sistem JPJ eBid.
  12. Menguruskan aduan dan pertanyaan berkaitan JPJ eBid dan rekod penyimpanan urusan nombor pendaftaran Jabatan.
  13. Memantau pematuhan prosedur pengurusan nombor pendaftaran di Pejabat JPJ (negeri dan cawangan) bagi operasi sistem JPJ eBid.
  14. Menyediakan kertas-kertas dasar/ pertimbangan YB Menteri/ Ketua Setiausaha/ Ketua Pengarah/ Pengarah berkaitan permohonan nombor pendaftaran dan JPJ eBid.
  15. Menyelaras, mengkaji dan menambahbaik dasar, prosedur dan pindaan Akta dan Kaedah-kaedah yang berkaitan kenderaan perdagangan tempatan dan import bagi jenis kenderaan off-road, teksi, rebuild, decontrolled, e-Hailing, p-Hailing dan trailer.
  16. Menyelaras urus niaga pendaftaran kenderaan perdagangan, pengeluaran Lesen Perdagangan Kenderaan Motor (LPKM) dan Permit Perubahan Sementara pada kenderaan motor yang melibatkan Agensi Kerajaan, Badan Berkanun dan swasta.
  17. Menyelaras urus niaga permohonan pengisytiharan kod kegunaan kenderaan/ kegunaan jenis badan kenderaan perdagangan serta pengisytiharan dan pembatalan kenderaan perdagangan tidak beroperasi (Lay-Up).
  18. Menyelaras dan melaksana kajian struktur dan kadar fi bagi urusan pendaftaran dan pelesenan kenderaan perdagangan.
  19. Menguruskan aduan dan permasalahan melibatkan kenderaan perdagangan.
  20. Memantau pematuhan prosedur pengurusan pendaftaran dan pelesenan kenderaan perdagangan di semua Pejabat JPJ dari semasa ke semasa.
  21. Menyelaras, mengkaji dan mengemaskini pindaan Akta dan Kaedah-kaedah  berkaitan dasar dan undang-undang pelesenan kenderaan motor.
  22. Merangka, menyelaras dan memantau inisiatif/ projek baharu berkaitan pelesenan kenderaan motor termasuk mengemaskini sistem dan prosedur yang berkaitan dengan projek yang diarahkan/ dilaksanakan.
  23. Memantau pematuhan dasar dan prosedur berkaitan pelesenan kenderaan motor oleh Rakan Niaga dan Agen Pemungut.
  24. Menyediakan laporan dan statistik bagi pengurusan Lesen Kenderaan Motor.
  25. Menguruskan isu, aduan dan pertanyaan yang berkaitan dengan Lesen Kenderaan Motor. 
  26. Mengemaskini prosedur baharu yang berkaitan keperluan kepada pindaan prosedur dan Arahan Jabatan yang berkaitan pelesenan kenderaan motor mengikut ketetapan dasar.
  27. Menyelaras dan memproses permohonan pengecualian dan pengurangan kadar fi Lesen Kenderaan Motor.
  28. Mengurus dan mengawal seliaan pengeluaran permit edaran antarabangsa (ICP) oleh kenderaan luar negara/ berpendaftaran asing yang memasuki Malaysia.
  29. Memantau pematuhan dasar dan prosedur bagi operasi pelesenan kenderaan di semua pejabat JPJ (negeri, cawangan dan UTC) dan Pos Malaysia.
  30. Menyelaras dan mentadbir Sistem mySIKAP yang berkaitan dengan Lesen Kenderaan Motor.
  31. Menyelaras, mengkaji dan menambahbaik dasar dan prosedur termasuk pindaan Akta dan Kaedah-kaedah berkaitan pertukaran hak milikan kenderaan.
  32. Menyelaras perjanjian kerjasama berkaitan projek baharu melibatkan pertukaran hak milik dengan Rakan Niaga.
  33. Memproses permohonan pertukaran hak milik kenderaan secara sukarela dan selain secara sukarela daripada Rakan Niaga, Agensi Kerajaan, Badan Berkanun dan Syarikat swasta.
  34. Menyelaras sesi dialog/ perbincangan berkaitan tatacara urus niaga pertukaran hak milikan kenderaan bersama Agensi Kerajaan, Syarikat  swasta dan orang awam.
  35. Mengadakan naziran dan pengauditan bagi memantau pelaksanaan dasar dan prosedur pertukaran hak milik kenderaan secara sukarela melibatkan Rakan Niaga.
  36. Menyediakan input/ jawapan bagi pertanyaan dan isu-isu berbangkit di Parlimen berkaitan pertukaran hak milikan kenderaan.
  37. Mengemaskini prosedur baharu yang berkaitan keperluan kepada pindaan prosedur dan Arahan Jabatan yang berkaitan pertukaran hak milikan kenderaan secara sukarela dan selain secara sukarela daripada orang awam .
  38. Mengadakan naziran dan pengauditan bagi memantau pelaksanaan dasar dan prosedur pertukaran hak milik kenderaan secara sukarela di Pejabat JPJ (Negeri, Cawangan dan UTC).
  39. Memberikan taklimat prosedur pertukaran hak milikan kenderaan kepada Pejabat JPJ Negeri dan Cawangan.
  40. Menyediakan jawapan bagi aduan dan pertanyaan yang diterima daripada Agensi Kerajaan, Badan Berkanun, swasta dan orang awam.
  41. Menyelaras, mengkaji dan menambahbaik dasar dan prosedur berkaitan rekod kenderaan dan pindaan Akta dan Kaedah-kaedah yang berkaitan.
  42. Memproses permohonan penggunaan semula nombor pendaftaran kenderaan yang rosak/ binasa.
  43. Menyelenggara, mewujudkan dan menyimpan rekod kenderaan dan maklumat butiran kenderaan fizikal dan digital.
  44. Memproses permohonan pembatalan pendaftaran/ pendaftaran eksport kekal.
  45. Memproses permohonan bagi pembekalan maklumat rekod kenderaan secara manual atau dalam talian (integrasi sistem) kepada Agensi Kerajaan, swasta dan orang awam.
  46. Menyelaras rekod maklumat berhubung pelesenan kenderaan bagi tujuan integrasi sistem mySIKAP dengan Agensi Kerajaan dan swasta.
  47. Menyediakan input/ jawapan bagi pertanyaan dan isu-isu berbangkit di Parlimen.
  48. Mengurus aduan dan pertanyaan yang berkaitan dengan rekod kenderaan awam.
  49. Mengurus dan menyelaras maklum balas isu-isu aduan awam melalui Sistem SISPAA.
  • Carta Organisasi

Skip to content